Regler

Cuppen køres over 6 afdelinger, 5 ud af 6 afdelinger er tællende.

I de individuelle klasser, alder, kvinder / mænd og ungdom piger / drenge.

Efter hver afdeling præsenteres nr. 1, nr.2 og nr.3 fra hver klasse på podiet til fotografering og klapsalver. Der vil ikke være præmier i forbindelse med podieceremonien ved de enkelte afdelinger – her er det æren ved at stå på podiet og billedet der tæller.

Ved cuppens afslutning efter 6. afdeling gøres point op samlet og hermed kåres en samlet sæson klasse første, anden og tredjeplads. I den forbindelse vil der ske en præmie overrækkelse samt podieceremoni.

Husk at der i forbindelse med afslutningen vil der være mad og drikke til alle, samt mulighed for bad.

Cuppen er for MTB cykler på 26”, 27,5″ eller 29” hjul. Det er ikke tilladt af stille op med EL-MTB’er eller cykel cross cykler.

Sideløbende med vintercuppen, er der en cup for de arrangerende klubbers medlemmer.

Startnummer:
Der køres ikke med startnummer, da det er chippen, der identificerer Jer. Det anbefales, at man i baglommen har sit sygesikringsbevis eller et stykke papir, der viser hvem man er – hermed har vi mulighed for at yde bedst mulig assistance i tilfælde af at noget går galt

Klasseinddeling:
Man konkurrerer indbyrdes i den aldersklasse man tilhører. I år følger vi DCU’s model – hvor det er ens fødselsår (årgang) i forhold til cup start dvs. 2023, der definerer hvilken aldersklasse man hører i. MTB’er med henholdsvis 26”, 27.5” og 29” konkurrerer på lige fod. Der skelnes ikke til om man kører på den ene eller anden type.

Klasser og start:
1. Herre — 17 år
2. Herre 18 — 29 år
3. Herre 30 — 39 år
4. Herre 40 — 49 år
5. Herre 50 — 59 år
6. Herre 60 – 69 år
7. Herre 70år og opefter

8. Kvinde — 17 år
9. Kvinde 18 — 29 år
10. Kvinde 30 — 39 år
11. Kvinde 40 — 49 år
12. Kvinde 50 — 59 år
13. Kvinde 60 – 69 år
14. Kvinde 70år og opefter

Vi starter i fælles flok, samlet start, – vi henstiller til, at man stiller sig efter styrke og evner. De stærkeste/hurtigste skal stå i første geled.

Hermed undgår vi, at der dannes kø – husk det er aldrig sjovt at blive ”kørt ned” bagfra. Desuden ligger vi startsted så vi får en lille kilometer inden vi rammer første bakke eller smalle passage – hermed opstår også en naturlig sortering.

Rute & Regler:
Ruterne vil være på rundstrækninger med en længde på 4-8 km afhængig af rutens vanskelighed. Der køres på fast tid. Efter 70 min lukkes målstregen. Herefter får ingen lov til at køre ud på en ny omgang. Den person, der har kørt flest omgange på kortest mulig tid udråbes som dagens vinder.

Deltagelse er på eget ansvar og risiko. Cykelhjelm påbudt.

Point system individuelt:

Der gives point efter den individuelle placering den enkelte rytter opnår i hvert løb i de enkelte klasser. Antal omgange tæller mest, herefter er det tiden, der tæller. Det klasseopdelte point system er identisk med hvad vi har kørt med siden 2012/2013 sæsonen.

  1. plads = 1 point 2. plads = 2 point 3. plads = 3 point 4. plads = 4 point…
    Og så fremdeles.

Samlet set vil vinderen være den rytter med det laveste antal point. En ikke startet afdeling giver som en sidsteplads i den pågældende afdeling + 2 point.
Er der lige point mellem 2 ryttere, er placeringen i sidste afdeling afgørende for den endelige placering.

Hjælpere, der tilmeldt cuppen får grundet deres ”lovlige” fravær point svarende til deres placering i den efterfølgende afd., evt. ved afdelingen før for hjælpere ved den sidste afdeling.

Deltagere med dagchip tælles også med i den samlede cup.

Holdkonkurrence:
Sideløbende med den individuelle konkurrence, er der for de 6 arrangerende klubber også en holdkonkurrence.
De fem bedste i hver klub tæller med i holdkonkurrencen. Det er personernes individuelt opnåede point i klasserne, der anvendes, og den totale pointsum for klubben, der afgør placeringen i holdkonkurrencen. Ens køretid og omgangs tider kan ses hos Runraces.
Point resultater kan ses her på hjemmesiden.

Præmier/lodtrækningspræmier:

Samlet sæson præmierække med nr. 1, nr.2 og nr.3 i alle klasser.

lodtrækningspræmier:
Lodtrækningen foregår automatisk mens løbet kører og trækkes blandt alle der har passeret målstregen 1 gang.

Lodtrækningspræmiebeviserne udleveres når alle har været på podiet. Der vil være tale om 10 stk. gavebeviser a`300 kr. pr. afdeling.

Traditionen tro:

Efter hver afdeling vil der blive serveret lidt sødt og godt.
Husk! at der i forbindelse med sidste afdeling vil der være mad og drikke til alle – det skal nævnes at der ved denne afdeling også er mulighed for bad.

Præmier til klassevindere udleveres her og ligeledes afgøres klub/holdkonkurrencen.