Regler

Cuppen køres over 6 afdelinger, 5 ud af 6 afdelinger er tællende. Cuppen køres som en konkurrence med en samlet vinder, en blandt kvinder og en blandt mænd. I de individuelle klasser (alder og køn) køres der om præmier til 1. 2. og 3 pladsen. Præmieoverrækkelsen finder sted ved sidste afdeling – i forbindelse hermed vil der være mad og drikke til alle, samt mulighed for bad. Cuppen er for MTB cykler på 26”, 27,5″ eller 29” hjul. Det er ikke tilladt af stille op med EL-MTB’er eller cykel cross cykler.

Sideløbende med vintercuppen, er der en cup for de arrangerende klubbers medlemmer.

Startnummer:
Der køres ikke med startnummer, da det er chippen, der identificerer Jer. Det anbefales, at man i baglommen har sit sygesikringsbevis eller et stykke papir, der viser hvem man er – hermed har vi mulighed for at yde bedst mulig assistance i tilfælde af at noget går galt.
Klasseinddeling:
Handicap systemet med handicap tider fra tidligere år er væk. Man konkurrerer indbyrdes i den aldersklasse man tilhører. Det er den alder, man har, når cuppen starter, der er afgørende. MTB’er med henholdsvis 26”, 27.5” og 29” konkurrerer på lige fod. Der skelnes ikke til om man kører på den ene eller anden type.
Klasser og start:
1. Herre — 17 år
2. Herre 18 — 29 år
3. Herre 30 — 39 år
4. Herre 40 — 49 år
5. Herre 50 — 59 år
6. Herre 60 – 69 år
7. Herre 70år og opefter

8. Kvinde — 17 år
9. Kvinde 18 — 29 år
10. Kvinde 30 — 39 år
11. Kvinde 40 — 49 år
12. Kvinde 50 — 59 år
13. Kvinde 60 – 69 år
14. Kvinde 70år og opefter

Vi starter i fælles flok, samlet start, – vi henstiller til, at man stiller sig efter styrke og evner. De stærkeste/hurtigste skal stå i første geled. Hermed undgår vi, at der dannes kø – husk det er aldrig sjovt at blive ”kørt ned” bagfra. Desuden ligger vi startsted så vi får en lille kilometer inden vi rammer første bakke eller smalle passage – hermed opstår også en naturlig sortering.

Rute & Regler:
Ruterne vil være på rundstrækninger med en længde på 4-8 km afhængig af rutens vanskelighed. Der køres på fast tid. Efter 70 min lukkes målstregen af dagens hurtigste rytter. Herefter får ingen lov til at køre ud på en ny omgang. Den person, der har kørt flest omgange på kortest mulig tid udråbes som dagens vinder.

Deltagelse er på eget ansvar og risiko. Cykelhjelm påbudt.

Point system individuelt:
Der gives point efter den individuelle placering den enkelte rytter opnår i hvert løb i de enkelte klasser. Antal omgange tæller mest, herefter er det tiden, der tæller. Det klasse opdelte point system er identisk med hvad vi har kørt med siden 2012/2013 sæsonen. Vi ønsker, at placeringen i de enkelte klasser ikke skal kunne påvirkes af ryttere der kører i en anden klasse eller af en rytter, der har anvendt en VegaDagchip.
1. plads = 1 point 2. plads = 2 point 3. plads = 3 point 4. plads = 4 point…
Og så fremdeles. Samlet set vil vinderen være den rytter med det laveste antal point. En ikke startet afdeling giver som en sidsteplads i den pågældende afdeling + 2 point.
Er der lige point mellem 2 ryttere, er placeringen i sidste afdeling afgørende for den endelige placering.

NB samlet vinder for herrer: For at kunne kåre den samlede vinder på tværs af herreklassen vil der også føres regnskab for herrerne som en samlet flok. Det sker efter samme model dvs. 1. plads = 1 point 2. plads = 2 point 3. plads = 3 point 4. plads = 4 point… Her skelnes blot ikke til aldersklasserne.

NB samlet vinder for kvinder: Tilsvarende som for herrerne skal der også kåres en samlet vinder for kvinderne på tværs af aldersklasserne. Det sker ved, at føre regnskab for kvinderne som en samlet flok. Samme model dvs. 1. plads = 1 point 2. plads = 2 point 3. plads = 3 point 4. plads = 4 point… Her skelnes blot ikke til aldersklasserne.

Hjælpere, der tilmeldt cuppen får grundet deres ”lovlige” fraværd point svarende til deres placering i den efterfølgende afd., evt. ved afdelingen før for hjælpere ved den sidste afdeling.

Holdkonkurrence:
Sideløbende med den individuelle konkurrence, er der for de 8 arrangerende klubber også en holdkonkurrence.
De fem bedste i hver klub tæller med i holdkonkurrencen. Det er personernes individuelt opnåede point i klasserne, der anvendes, og den totale point sum for klubben, der afgør placeringen i holdkonkurrencen. Ens køretid og omgangs tider kan ses hos Events4u.
Point resultater kan ses her på hjemmesiden.

Præmier/lodtrækningspræmier:
Der udråbes en vinder blandt henholdsvis mænd og kvinder og tilsvarende i herre junior og kvinde junior ved de enkelte afdelinger, og til de 4 vil der være en præmie.
Lodtrækningen foregår automatisk mens løbet kører og trækkes blandt alle der har passeret målstregen 1 gang. Præmier udleveres ca. 15 min efter målstregen blev lukket.

Præmierne, der udloddes er indkøbt hos/sponseret af Vega Cykler. Via cuppens sponsor, Vega Cykler, er der præmier for samlet kr. 30.000,-! Præmier der alle skal fordeles blandt deltagerne.

Traditionen tro:
Efter hver afdeling vil der blive serveret lidt sødt og godt.
Husk! at der i forbindelse med sidste afdeling vil der være mad og drikke til alle – det skal nævnes at der ved denne afdeling også er mulighed for bad. Præmier til klassevindere udleveres her – ligeledes afgøres klub/holdkonkurrencen.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>